وبلاگ اقتصاد بازرگانی دانشگاه تبریز - ورودی ۹۰

وبلاگ دانشجویان اقتصاد دانشگاه تبریز - وبلاگی جهت اطلاع‌رسانی و گفت و گو

وبلاگ اقتصاد بازرگانی دانشگاه تبریز - ورودی ۹۰

وبلاگ دانشجویان اقتصاد دانشگاه تبریز - وبلاگی جهت اطلاع‌رسانی و گفت و گو

پیوندهای روزانه
آخرین نظرات
  • ۲۳ ارديبهشت ۹۸، ۰۸:۴۶ - پریسا نامجو
    عالی
طبقه بندی موضوعی

بررسی مسائل روز : پلیس مخفی و بازار اموال دزدی

سعید رمضانی | دوشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۱۷ ب.ظ

در مطلبی از ۱پزشک می‌خوانیم:

پلیس سانفرانسیسکو مدتی است که از شیوه مشابهی برای کاهش خریداران بالقوه آی‌فون‌های دزدی استفاده می‌کند، به این منظور افسرهای پلیس لباس مبدل می‌پوشند و در جاهایی که معلوم شده معمولا کالاهای الکترونیک دزدی رد و بدل می‌شوند، می‌ایستند و پیشنهاد فروش آی‌فون با قیمت پایین به اطرافیان می‌دهند، اگر کسی قبول کند، آنها دستگیرش می‌کنند!

ایده اصلی این است که دزدی آی‌فون با متزلزل کردن بازار خرید کاهش یابد.

آیفون

صرف‌نظر از مسائل حقوقی مربوط به این کار و این که آیا اصلا از نظر اخلاقی تشویق مردم به کار غیرقانونی و مجازات به خاطر این کار، درست است یا نه، به نظر می‌رسد که وجه اقتصادی این روش نادیده گرفته شده.

ما در اقتصاد مبادله‌ها یا همان بازار را با متغیرهای اصلی عرضه و تقاضا می‌شناسیم و می‌دانیم که تا وقتی عرضه و تقاضا هست، این عرضه‌ و تقاضاها به نوعی به هم خواهند رسید. حالا در این روش پلیس سانفرانسیسکو درصدد خراب کردن بازار یا روش مبادله است و به طور مستقیم طرف عرضه یا طرف تقاضا را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. در این گونه مواقع عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان واکنش نشان داده و روش مبادله را تغییر می دهند.

برای مثال همه‌مان شنیده‌/دیده‌ایم که زمانی که نحوه‌ی عرضه‌ی بلیط در ورزشگاه‌ها و سینما به تقاضاکنندگان به مشکل برمی‌خورد، بازار مربوطه (که می‌توانست به سادگی به همان شکل و قیمت رسمی باشد) تغییر شکل داده و به نوعی بازار سیاه تشکیل می‌شود. بازاری که در آن به غیر از قیمت مشکل بلیط‌های تقلبی و کلاه‌برداری دیده می‌شود.

به شخصه به پلیس سانفرانسیسکو پیشنهاد می‌کنم این روش را کنار بگزارد یا حداقل فقط در حد چند موردی که انجام شده باقی گزاشته و استفاده تبلیغاتی بکند، شاید که از این طریق مقدار کمی (حاشیه‌ای) از خریداران تلفن‌های هوشمند کم شود. ولی ادامه‌ی این روند باعث شکل‌گیری سطح بعدیی از بازار خواهد شد که کنترل و نظارت بر آن برای پلیس سخت‌تر خواهد شد.

امیدوارم که پلیس سانفرانسیسکو از سرنوشت بشر فیلم ماتریکس* عبرت بگیرد.

نظر شما چیست؟

*در فیلم ماتریکس بعد از این که تکنولوژی به مرزی رسیده که کنترل ربات‌ها/هوش مصنوعی از دست انسان‌ها خارج شده، انسان‌ها تصمیم می‌گیرند که منبع انرژی ربات‌ها (انرژی خورشیدی) را توسط سیاه کردن آسمان و جلوگیری کردن از رسیدن نور خورشید به ربات‌ها، قطع کرده و باعث نابودی آن‌ها بشوند. غافل از این‌که این ربات‌ها بعد از قطع شدن نور خورشید رو به استفاده از منبع انرژی دیگر که همان بدن انسان است می‌آورند و این گونه تقریبا تمام انسان‌ها تبدیل به منبع انرژی جهت بقای این هوش مصنوعی می‌شوند.

  • سعید رمضانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی